Nuffnang Ads

Thursday, 3 January 2013

KELANTAN IS THE BEST ..

* kelantan terchinnta *


assalamualaikum , guys !



moge2 hendaknya sihat lah smue okey ? seblom tue , aq just nak ingatkan korang supaya tingkatkan kecintaan pada diri sendiri & keluarga . sobab nya skunk , angin  barat daya *ntah btoi ka tidak* tengah naik hangin & mengganas secare melulu pd musim2 tengkujuh ini . kepada bebudak dan sesape saje , pandulah tahap ke-eksited-an angpa ... jangan dok p main2 ayaq musim2 banjir nie . ibubapa awasi lah anak2 anda kerana mereka mungkin menyamakan banjir ngan Sunway Lagoon ! tidak sama sekali wahai anak2 Mesia sekalian .. sesape yg kebosan kt umah sbb ujan lebat , baik korang buat nie !



melihat tajuk entri di atas , pasti nya mengganggu gugat perasaan korang bukan ? ati2 korang mungkin tertanya2 ape lah yg spesel sgt ngan klantan a.k.a QLATE itu . well , ari ni ak rasa ati ak bagai dibedah , dilambung 9 kaki kerana bangga nya ak nak kongsi citer pasai negeri kelahiran ak ini . Sapa la yg x kenal Qlate tue mmg nak kehel gigi tue . wakakah ! onesly , sgt la bnyk nya ke-spesyelan  tntng Qlate nie .



1. LOGHAT

well , sepanjang ak msih bernyawa di atas bumi ini ... ak rasa loghat kelantan laa loghat yang paling best lagi mengujakan . korang jgn la meng -N0-kan fakta ini . hahaha ! didik ati supaya mengiyakan laa . hahaha ! skrg loghat Qlate sudah tersebar ke seluruh pelosok negara . x kira di cerok2 gunung , atas pokok langsat,duku mahupun mungkin kini sudah menjadi bahasa perantaraan antara burung2 di langit . ceih , sgt hiperbola kau nie ! =.= ... loghat Qlate juga mampu membuatkan org2 terhibur kerana pronounciation nya sgt la kompleks dlm kalangan warga non-Qlate . kalah bahasa inggoris !  lau angpa x caya , try suh org2 kt bndar cakap loghat Qlate . pastinya , runut bunyi siam akan menjentik gegendang & koklea telinga anda !


penah skali ak termimpi , loghat klate menjadi Lingua Franc ... kire nya  mat2 & minah2 saleh , pak2 & pompuan2 negro mai jer Mesia dah x speaking dah ... dah xda 'HELLO' , 'YES', 'NO' , 'ORITE' bgaii .. turun2 kapai terobang ... terus speaking Qlate .. '' COME SUNGGUH , MESIA NIE ! PETAT WEI NAK MAKE ULE  CICOH BUDU '' .. berbau cool bukan ? bahahaha !! pengkomersilan loghat Qlate sedang rancak dibiarkan bertali arus di negeri luar dari kelantan . mane tidak nya , ramai ngko anak2 Qlate bekerja di luar Qlate . so, secara tidak langsung loghat Qlate terus melekat di hati smue laupon tanpa bantu gam cap gajah . berunsur logik bukan ??



2. BUDU

lau kita ngumpat cakap2 pasai Qlate , apa lagi yg korang terbayang @ yg membuatkan korang terngigau2 tahap dewa ? jawapan nya psti BUDU bukan ?? x yah nak malu sgt la nak ngaku . mamat eropah kulit putih , kuning langsat sana pon appreciate kot budu . depa dok hirup bgai budu . amek kau ! mujur jer depa x buat ais blender topping budu jaa . kah3 !! budu a.k.a pati bilis cukup dekat tak jauh di hati penduduk2 Qlate. lau x merasa budu sehari dua , ak ase boleh naik sawan gamak nya ! jgn korang pecaye budu penawar mujarab sawan plak . nt kene hempok ngan akak2 abg2 doktor kita ! kih3 .


budu ni slalunya dimakan bersama ulam2 kampung , ikan2 bakar , telur rebus & cara yg paling effisien memakannya ialah dgn mencicah makanan2 yg dinyatakan td secara cermat jiwa selamat . adalah sgt penting untuk  kita menjaga tingkah laku semasa berhadapan ngan budu kerana setitik terkena baju anda , berbau satu kampung ! namun bagi penggemar fanatik budu , mereka langsung tidak menghiraukan protokol sejak azali itu kerana bagi mereka rasa merasa budu itu lagi penting !




                                                                     



                                             




                                                         

                                                   
*menjadi igauan anak2 gadis seMalaya*


                                                 




                                                     

         
*kini dalam bentuk paket kecil  & comel (V^^V)*


                                                                       






*berpotensi untuk dijadikan hamper2 perayaan*



3. BARANGAN MURAH 

haa ... yg pompuan2 msti terpinar terbeliak bukan biji mata ngkau ? korang bab menghabiskan duit muit ayah ngko mmg pndai kan ? *gurau* hahaha ! korang , Qlate adlh destinasi yg wajib dikunjungi lau korang nak beli barang2 satu lori ngan harga ibarat siput sedut . mane hade lam kawasan khatulistiwa yg ada bnda2 camni . dats y , Rantau Panjang misal nya mmg slalu laa crowded ngan manusia2 yg hingin berbelanja tanpa segan silu . sini korang ley tebalkan muka tok tawar menawar sesame peniaga . mintak , mohon & rayu lah sedaya mungkin untuk memenangi kes pembelian bedak sejuk yang korang hinginkan itu . satu lagi , makanan di sini sgt la murah ! murah yg teramat sgt ! sgt teramat murah nya ! ko tau tak , nasi kerabu ayam bakar harge die brape? cer teka ... hanye duo ringgit duo ploh sen ! lau korang rasa ini mahal lagi , mmg kene cuci daki2 hitam kebakhilan itu ngan air zam2 bebanyak ! hahaha !! barang2 x kire makanan , sejadah hijau merah biru kuning , baju kelawar si emak & si anak , bantal pelok anak2 dara , dulang air bentuk bujur & segi 3 ,  kain tudung wanita akhir zaman bercorak kuda belang , gajah , rimau & zirapah smue nya ada di sini dgn harga yang murah sesangat . jom serang* Qlate reramai .. ajak skali moyang jiran korang tok sama2 berbelanja wokey ?








                                                                         

*deretan kedai  yg kekadang lelah  menunggu pelanggan*


*entri ini tidak memaparkan langsung semangat assabiah , u olls !! ini adalah sempena kempen cuti2 ke kelantan yg ak lncarkan sorang2 baru2 ini ... hehe ... peace no war !

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...